IT Service Manager till SJ Stockholmståg

Det här jobbet tillsätts av Experis som är en del av ManpowerGroup.
  • posted: juni 13, 2024
  • form-of-employment: Rekrytering till företag
  • industry: Gröna jobb,IT, Data
  • apply-by : roma-to-be-applied
  • roma-no-of-positions: 1
  • remote-detail-filter: Både på plats och på distans
job-expired-message

SJ Stockholmståg AB är ett nyetablerat dotterbolag inom SJ-koncernen. I november 2023 tecknade Trafikförvaltningen i Region Stockholm ett avtal med SJ AB om att ta över pendeltågstrafiken. I mars 2024 tog SJ Stockholmståg AB över ansvaret från tidigare operatör och nu tar man också över all IT.

SJ Stockholmståg arbetar nu intensivt med övertagandet av IT-systemen och som en del av detta söker nu SJ Stockholmståg AB en IT Service Manager som vill vara med på resan att återskapa förtroendet för pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet. Vi är i en uppbyggnadsfas och här finns stora möjligheter för rätt person att påverka och bidra när vi nu stakar ut vägen framåt.

Nu söker vi en service-minded, öppen och flexibel IT Service Manager som kan ta ansvar för några av våra egenutvecklade och upphandlade IT-tjänster som är centrala för vår IT-leverans.

I rollen kommer du att arbetsleda och agera scrum master för ett mindre utvecklingsteam som förvaltar och utvecklar applikationer inom trafikledningen. Du ansvarar för teamets backlog och arbetet sker i nära samarbete med representanter från verksamheten.

I ditt ansvar ingår också att upphandla, etablera, utveckla och förvalta några av våra köpta IT-tjänster som levereras dels av moderbolaget SJ AB, dels av externa leverantörer.

Förutom ett nära samarbete med utvecklingsteam och verksamhet innebär rollen täta kontakter med andra IT Service Managers och våra leverantörer.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • arbetsleda och agera scrum master för ett mindre utvecklingsteam samt ansvara för backlog
  • verka för att ta fram förvaltningsbara lösningar som ligger i linje med affärsmål, riktlinjer för IT-utveckling, målarkitektur och informations- & IT-säkerhetskrav samt ansvara för att test och kvalitetssäkring görs enligt upphandlad tjänst
  • arbeta med kontinuerlig utveckling av tjänster och, när aktuellt, avslut av tjänster tillsammans med verksamheten och leverantör
  • beställning och upphandling av IT-tjänster från leverantör
  • säkra och delta i arbetet inom incidenthantering, problem- och change-processer samt samordning av releaser och versionshantering
  • säkra dokumentation för IT-lösningarna
  • omvärldsbevakning inom området/relevanta teknologier
  • ansvara för budget och prognosarbete för tjänsten samt fakturahantering

Tjänsten är placerad på SJ Stockholmstågs kontor på Klarabergsviadukten i Stockholm.

Om dig

För att vara framgångsrik i rollen bör du ha

  • erfarenheter av liknande roller så som systemförvaltare, systemansvarig, tjänsteansvarig, service manager eller liknande
  • flera års erfarenhet av IT-förvaltning
  • erfarenhet av att leda team inom agil utveckling med fördel som scrum master
  • kunskap och erfarenhet av att realisera verksamhetskrav i en systemlösning
  • erfarenhet av leverantörssamarbete och leverantörsuppföljning
  • förmåga att kommunicera obehindrat på svenska och engelska både i tal och skrift
  • ha akademisk utbildning inom relevant område eller motsvarande förvärvad erfarenhet

Det är ett plus om du har erfarenhet av

  • upphandling
  • implementering och förvaltning av system i molnmiljö

Du har ett starkt självledarskap och trivs som bäst med när du får vara med och etablera nytt och inte allt är tillrättalagt. Du är bra på att skapa relationer och du gillar att ha dialog med personer inom olika kompetensområden.

Som person är du engagerad, ödmjuk och nyfiken med förmåga att snabbt sätta dig in vår affär och verksamhet. Det händer mycket hos oss och det är viktigt att du trivs med att arbeta i en föränderlig miljö. Du är hjälpsam, van att ta initiativ och tycker om att komma med idéer till förbättring. Att du är van att arbeta i team likväl som självständigt ser vi som en självklarhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi vet att mångfald ger fler perspektiv och ökar vår konkurrenskraft. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrunder som vill vara med och bidra till ett inkluderande arbetsklimat. Välkommen med din ansökan!

Ansökan och information 
I den här rekryteringen samarbetar SJ Stockholmståg med Experis. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Anki Snis, 08-508 954 53, [email protected].

Då tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt säkerhetsskyddslagen kan detta innebära att SJ Stockholmståg AB innan anställning kommer att genomföra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen av dig som kandidat. Godkänd säkerhetsprövning är i så fall en förutsättning för anställning.

Vad är SJ Stockholmståg AB?
SJ Stockholmståg AB är en del av lösningen för att Sveriges klimatmål ska nås och alla våra tåg i Sverige är märkta med Bra miljöval. Som medarbetare märker du tydligt att vi som arbetsgivare har ett stort fokus på miljö- och hållbarhet.

SJ Stockholmståg AB ingår i SJ AB koncernen som är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att nå Sveriges klimat- och tillväxtmål. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande - framtidens sätt att resa. SJ är ett aktiebolag som ägs av svenska staten med uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg. Läs mer på www.sj.se

Om du har tekniska problem med din ansökan eller ditt konto hos Manpower, vänligen kontakta vår support:
0771-55 99 10
[email protected]
Vi har öppet helgfria vardagar 07:00-18:00.
På vår sida med Vanliga frågor hittar du många svar, och även en steg-för-steg-beskrivning av hur du söker jobb på vår hemsida.