Socialsekreterare ekonomiskt bistånd till enhet Integration

Det här jobbet är hämtat från Arbetsförmedlingen, rekryteringen utförs inte av Manpower

Placering: 
Linköping
Bransch: 
Försäljning, marknad, reklam, Kontor, Administration, Service, Handel, Butik
Antal tjänster: 
2
Om Social- och omsorgsförvaltningen
Social-och omsorgsförvaltningen är en del i välfärdskedjan. Vi bedriver myndighetsutövning samt utreder, planerar och upphandlar vård och omsorg utifrån målgruppernas behov.

Förvaltningen styrs av och svarar på uppdrag av social- och omsorgsnämnd, äldrenämnd samt arbetsmarknadsnämnd.

Vi bedriver en verksamhet med hög tillgänglighet, god kvalitet och rättssäkerhet inom givna ekonomiska ramar. Organisationen utformas så att den har flexibilitet att möta snabba omvärldsförändringar, framtida utmaningar och förändrade politiska prioriteringar.

Vårt arbete ska säkerställa att de som bor i Linköping får det stöd som de har rätt till. Riktningen för vårt arbete finns i vår vision: ”Med mod och handlingskraft möter vi din förmåga och tillsammans skapar vi framtiden!”

Om arbetsplatsen
Förvaltningen genomgår för närvarande en omorganisation och från och med 1 november 2020 kommer den nya organisationen att verkställas. Det pågår därför mycket förändringsarbete i verksamheten. Du kommer att vara placerad i Enheten för integration, inom Avdelningen för vuxna.

Enheten för integration arbetar mot målgruppen nyanlända som är nya i kommunen samt ansvarar för en del av mottagandet av nyanlända. Vi handlägger inkomna ansökningar och anmälningar avseende försörjningsstöd och insatser kopplade till integration. Vi arbetar med projekt och utvecklar ständigt vårt arbetssätt samt utvärderar våra arbetsmetoder kontinuerligt. 

Arbetsbeskrivning
Denna tjänst är inriktad mot försörjningsstöd och innebär att du handlägger ansökningar om ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen samt utreder resurser och hinder för egen försörjning.

I arbetsuppgifterna ingår motivationsarbete och coachning (MI) i anslutning till utredningsarbetet för att utveckla klientens möjligheter till egen försörjning. Det ingår även arbete med att samordna externa kontakter med andra samhällsorgan som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Arbetsmarknadscentrum inom Linköpings kommun samt andra samverkanspartners.

Kvalifikationer
Du har socionomexamen eller beteendevetenskaplig examen innehållande kurser i socialt arbete, socialrätt, förvaltningsrätt samt psykologi. Du har tidigare erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd och erfarenhet av arbete med nyanlända är meriterande. Du har med fördel kunskap om verksamhetssystemet Treserva. Du har förmågan att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska, då arbetet bl.a. innebär kontakt med myndigheter och dokumentation.

Du är lugn, trygg i dig själv och kan sätta gränser när det behövs. Du kan båda arbeta självständigt och samverka tillsammans med andra, samt upprätthålla goda relationer med externa parter. Du är duktig på att prioritera och planerar och organiserar arbetet på ett effektivt sätt. Då vi är en verksamhet i förändring behöver du kunna se helheter och ha lätt för att anpassa dig efter ändrade situationer och förutsättningar. 

Om du tror på individers möjlighet att finna motivation till egen försörjning, och vill vara med att skapa bättre förutsättningar för dem, är detta rätt jobb för dig. 

Information om tjänsten
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 5595


Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?