Omsorgsassistent till servicebostad

Det här jobbet är hämtat från Arbetsförmedlingen, rekryteringen utförs inte av Manpower

Placering: 
Falun
Bransch: 
Försäljning, marknad, reklam, Kontor, Administration, Service, Handel, Butik
Antal tjänster: 
1
I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Är du lyhörd, relationsskapande och stödjande? Kan du bemöta varje individ utifrån dess unika förutsättningar? Då är det dig vi letar efter! Vi söker nu en omsorgsassistent till servicebostaden Kvarnberget och letar efter dig med lång erfarenhet av arbete inom LSS.

Att jobba som omsorgsassistent ger dig möjlighet att göra konkret skillnad i andra människors liv. Arbetet består av att utveckla personernas självständighet i det dagliga livet, samt fritid efter var och ens förmåga. Arbetet fodrar inlevelse och förståelse för personernas situation. Du får ett givande och utmanande jobb där du hjälper samtidigt som du lär dig nya saker.

Välkommen med din ansökan!  

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som omsorgsassistent på servicebostaden innebär att stötta brukarna i att skapa strukturer och rutiner för att klara av det egna boendet och de vardagliga uppgifterna utifrån sina förutsättningar. Du ska i din roll ha ett professionellt bemötande, kunna motivera och aktivera, ge psykosocialt stöd med trygghetsskapande insatser och kunna tillämpa pedagogiska metoder. En del av arbetet innehåller även dokumentation. 

Insatserna kan bestå i att strukturera vardagen och träna in rutiner, att ge brukarna stöd i eller utanför hemmet med exempelvis personlig omvårdnad, inköp, matlagning, städ, tvätt, relationer och aktiviteter. Stödet ska ges så att brukarens egna förmåga stärks och tillvaratas.

KVALIFIKATIONER
Utbildning och erfarenhet

- Vård- och omvårdnadsprogrammet eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

- Kännedom om LSS-lagstiftningens intentioner om bland annat brukarens självbestämmande och delaktighet.

- Kunskap om och erfarenhet av arbete med autism eller autismliknande tillstånd samt neuropsykiatriska funktionsvariationer.

- Goda kunskaper i svenska i såväl i tal som skrift

- Vana av att använda dator i arbetet.

- B- körkort.

Personliga egenskaper
Som person är du ansvarstagande och kan jobba flexibelt, du har ett serviceinriktat förhållningssätt och en positiv inställning. Andra viktiga aspekter är att du är lugn, lyhörd och har förmåga att anpassa ditt arbetssätt utifrån brukarens behov. Det är också viktigt att du känner dig bekväm i att arbeta självständigt, då den största delen av arbetet sker på egen hand.

Vidare är du trygg, stabil och intresserad av att möta människor som har en funktionsvariation. Det är även viktigt att du har en god samarbetsförmåga, är utvecklingsbenägen och kreativ i att finna nya former för att öka brukarens självständighet och kommunikation.

Meriterande kvalifikationer

- Erfarenhet av liknande arbete.

- Kunskap om psykisk ohälsa och funktionsnedsättningar är önskvärt.

- Utbildning i Lågaffektivt Bemötande och/eller Studio 3.

- Kunskap om eller erfarenhet av motiverande samtal (MI).

ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Tidsbegränsad anställning från 1/11-2020 till 31/8-2021.

I tjänsten ingår arbete på obekväm arbetstid (kväll, natt och helg). 

För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret, vilket kommer att efterfrågas om anställning blir aktuell.

UPPLYSNINGAR

Enhetschef LSS-sektionen Eva Bergsten.  Eva.l.bergsten@falun.se eller 023-827 71.

FAKCLIGA FÖRETRÄDARE

Kommunal, Malene Särmark, Malene.sarmark@falun.se 

ÖVRIGT

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.

Kontaktinformation
Amienata Njie, Enhetschef

Arbetsplats
Myntgatan 45

791 60 Falun