2 handläggare för utveckling av integrationsarbetet i länet

Placering: 
Falun
Bransch: 
Kontor, Administration
Antal tjänster: 
2
Arbetsuppgifter
Några av länsstyrelsens arbetsuppgifter är att samordna tidiga insatser för asylsökande och att utveckla kommunernas kapacitet och beredskap att ta emot nyanlända och ensamkommande barn. Vi förstärker vårt arbete inom integrationsområdet och söker därför två tillsvidareanställda.

Huvuduppgifterna är att verka för regional samordning och genomförande av integrationsinsatser i länet för att gynna det kommunala mottagandet på kort- respektive lång sikt. Uppdraget innebär kontakt med och samordning av relevanta aktörer, drivande av nätverk, planering samt genomförande av konferenser och seminarier utifrån behov. Uppdraget innebär även sammanställning av information och analyser. Tjänsten innebär delvis eget ansvar för genomförande av uppdrag. Du kommer både förvalta processer och relationer och skapa nya processer och samverkansmöjligheter både ensam och/eller tillsammans med kollegor.

Vi strävar mot en flexibel organisation med syfte att hantera nya uppdrag eller inriktningar från nationell nivå. Därför kan dina arbetsuppgifter komma att förändras, även med kort varsel.



Kvalifikationer
Ett krav är att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Mycket meriterande är om du har högskole- eller universitetsutbildning, gärna med inriktning mot samhällsvetenskap, mänskliga rättigheter och erfarenhet av integrationsarbete på regional nivå. Vi ser helst att sökande har flera års erfarenhet av liknande arbete.

Det är mycket meriterande att du har erfarenhet av processledning, kunskap om regionalt- och mellankommunalt samarbete samt är bekant med de aktörer som medverkar i arbetet med integration. Pedagogisk förmåga och vana att hålla möten och konferenser är meriterande.

Vi ser att du som söker är driven, har förmågan att ta eget initiativ och är van att söka samförstånd. Du har lätt för att samverka med många olika parter samt att skapa och bibehålla goda relationer i komplexa frågor. Vi förväntar oss också att du är en van användare av Officepaketet.

Anställning

Anställningsform: Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse, gärna så snart som möjligt. 

Lön: Månadslön 

Omfattning: Heltid.




Information om arbetsgivaren


Länsstyrelsen Dalarna är en statlig myndighet som finns nära människorna i vårt län.
Vi är en viktig länk mellan länet och regeringen, riksdagen och centrala myndigheter. Vår uppgift är att säkerställa att nationella mål och uppdrag genomförs regionalt och med hänsyn till förutsättningarna i just vårt län. Vårt arbete bygger på en samsyn kring mål och prioriteringar och utgår från de fyra ledorden rättssäkerhet, kunskap, samarbete och bra bemötande.

Länsstyrelsen Dalarna är en myndighet som arbetar för Dalarnas bästa. Vårt uppdrag är att se till att lagen, de mål och de bestämmelser som riksdagen och regeringen sätter upp följs i länet. Vi utreder, kontrollerar och ger stöd inom flera olika områden. Vårt huvudkontor ligger på Åsgatan i centrala Falun. Där arbetar runt 240 personer med olika bakgrund och erfarenheter tillsammans för att Dalarna ska utvecklas på ett så hållbart sätt som möjligt.

Ansökan

Via Internet


Arbetsgivarens referensnr: 112-9610-2017


Kontaktpersoner

Kajsa Sjösvärd, Funktionssamordnare
Tel: 010-22 50 461
E-post: kajsa.sjosvard@lansstyrelsen.se

Lars-Håkan Jönsson, enhetschef
Tel: 010-22 50 443

Rusmira Pérez Dervisic, sakkunnig integration och mångfald, SACO
Tel: 010-225 00 00

Johanna Modigh, ST
Tel: 010-225 00 00


Företag
Länsstyrelsen Dalarnas län, Samhällsbyggnadsenheten


Webbplats

http://www.lansstyrelsen.se/Dalarna