Erfaren HR-specialist med inriktning mot arbetsgivarfrågor

Placering: 
Sundsvall
Bransch: 
Kontor, Administration
Antal tjänster: 
1
Arbetsuppgifter
På verksamhetsstödsavdelningens HR-enhet arbetar idag tio medarbetare med att ge strategiskt, operativt och administrativt stöd inom hela HR-området. Vi ska nu förstärka vår enhet med en HR-specialist och söker dig som med din kompetens och ditt engagemang vill bidra till att skapa kundnytta.

Som HR-specialist ska du vara ett verksamhetsnära HR-stöd och självständigt ge stöd och råd till verksamhetens chefer i allmänt förekommande HR-frågor. Din andra roll är att ha ett fördjupat ansvar för ett specifikt område och i ditt fall handlar det om en inriktning mot det arbetsrättsliga- och arbetsgivarpolitiska området. Du får ansvar för att identifiera utvecklingsbehov och driva utvecklingsinsatser och utredningar inom området. I rollen ingår tolkning och tillämpning av lag och avtalsfrågor. Du har även uppdraget att kontrollera att vi följer lag, avtal och riktlinjer inom området samt utbilda och informera chefer och kollegor. En stor del av rollen innebär strategiskt och operativt arbete med lönebildning, lönekartläggning, lönerevision samt omställning. Du bistår HR-chefen i facklig samverkan och förhandlingar inom området.



Kvalifikationer
Du har relevant akademisk examen eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av brett HR-arbete med fördjupning inom det arbetsgivarpolitiska området. Du har mycket goda kunskaper i arbetsrätt samt vana av att tolka och tillämpa centrala och lokala kollektivavtal. Du har flerårig erfarenhet av strategiskt och operativt arbete med lönebildning och lönerevision. Erfarenhet av lönekartläggningar och kunskaper i den statliga särregleringen samt övertalighets- och omställningsfrågor är meriterande. Vidare har du erfarenhet av fackliga förhandlingar och goda kunskaper inom Excel.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper och förmågor. Du är självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter och uppnår goda resultat. Du har ett strukturerat arbetssätt samt driver processer framåt. Vidare har du hög integritet, god samarbetsförmåga och är en god kommunikatör i både tal och skrift. Du ser helheten, har en god förmåga att analysera och är lösningsfokuserad. Du är trygg i den konsultativa rollen och har god förmåga att knyta kontakter och bygga långsiktiga relationer.


Anställning

Anställningsform: Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. 

Omfattning: Heltid.




Information om arbetsgivaren
Bolagsverket skapar goda förutsättningar för näringslivet och vill ge företagsamma människor möjlighet att förverkliga sina drömmar. Det ska gå snabbt, bli rätt och vara enkelt att starta och driva företag. Vi möter utvecklingen i samhället med moderna tjänster och vår värdegrund är kompetens, engagemang och kundnytta.

Vi finns i Sundsvall och är drygt 600 anställda. Hos oss får du möjlighet att utvecklas i en god arbetsmiljö som kännetecknas av respekt för allas lika värde.

Vi erbjuder ett arbete i en dynamisk miljö med utmanande arbetsuppgifter, ansvar och tid att leva.



Ansökan

Via Internet


Arbetsgivarens referensnr: 57/17


Kontaktpersoner

Daniel Persson, HR-chef
Tel: 060-18 44 40

Fackliga representanter för SACO, SEKO och ST
Tel: 0771-670 670


Företag
Bolagsverket, Verksamhetsstödsavdelningen