Skattehandläggare

Det här jobbet är hämtat från Arbetsförmedlingen, rekryteringen utförs inte av Manpower

Placering: 
Värnamo
Bransch: 
Ekonomi, Finans, Försäkring, Kontor, Administration, Kundtjänstarbeten, HR, juridik
Antal tjänster: 
2
Trivs du med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som skattehandläggare har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.

Trivs du med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som skattehandläggare har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.

Om jobbet
Du arbetar med handläggning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, mejl och brev i kontakt med privatpersoner och företag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Du handlägger och utreder alla arbetsuppgifter inom programmen privata händelser, driva företag samt starta och utveckla företag.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är varierat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Din placering är i Värnamo.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- vara ansvarstagande, flexibel och ha ett strukturerat arbetssätt
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom ekonomi, juridik eller samhällsvetenskap eller ha en KY/YH utbildning som redovisningsekonom omfattande 80KY-poäng/400YH-poäng

-alternativt avslutad gymnasieutbildning kombinerat med flera års aktuell arbetslivserfarenhet från ekonomi-, juridik-, redovisnings- eller revisionsarbete

-alternativt ha motsvarande kunskaper förvärvade genom arbete inom Skatteverket

- några års aktuell arbetslivserfarenhet från ekonomi-, juridik-, redovisnings- eller revisionsarbete eller några års aktuell erfarenhet från arbete på Skatteverket.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

Tester kan förekomma.

På skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!



Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.