Handläggare till Myndigheten för press, radio och tv - Visstid

Vi söker visstidsanställda handläggare med medieintresse till myndigheten för press, radio och tv.

Placering: 
Stockholms län, Stockholm
Bransch: 
Kontor, Administration
Antal tjänster: 
3

Myndigheten beslutar om registrering och sändningstillstånd för aktörer på radio- och TV-marknaden och granskar även att dessa aktörer följer gällande lagar och regler. Inom myndigheten finns två särskilda beslutsorgan, granskningsnämnden för radio och tv och presstödsnämnden. Granskningsnämnden för radio och tv prövar om innehållet i radio- och tv-program följer de regler som finns för sändningarna. Mediestödsnämndens uppgift är att fördela det statliga stödet till dagspressen. Det är myndigheten som bereder nämndernas ärenden. Det ingår även i myndighetens uppdrag att följa och analysera utvecklingen inom medieområdet samt att sprida kunskap om den till allmänheten.

Arbetsuppgifter

Myndigheten för press, radio och tv erbjuder en stimulerande miljö med goda förutsättningar för lärande. Du bereder ärenden, skriver förslag till beslut och är föredragande av ärenden internt eller vid nämndsammanträden. All ärendehantering sker i ett elektroniskt ärendehanteringssystem.

Du informerar om regler och praxis och kommunicerar med medie- och distributionsföretag samt med allmänheten.

Som handläggare med allmän visstidsanställning har du placering i ansökningsenheten eller tillsynsenheten, men rollen kan även komma att omfatta arbete på myndighetens övriga enheter. Tjänsten är på heltid och du blir erbjuden en allmän visstidsanställning (ALVA) 1 januari - 31 december 2020.

Utbildning, erfarenhet och egenskaper

Vi söker dig som har en akademisk examen inom juridik, statsvetenskap eller media- och kommunikations­vetenskap. Du har arbetat med ärendehandläggning inom staten. Vidare ser vi att du har erfarenhet, kunskap och särskilt intresse för mediefrågor. Samhällsintresset är stort och du ser till att vara väl uppdaterad. Din förmåga att uttrycka dig i skrift är mycket god, det du skriver ska vara kärnfullt, korrekt och fånga det väsentliga. Du är duktig på att uttrycka dig även muntligt och känner dig bekväm med att presentera inför andra. Rollen kräver god kännedom om officepaketet, vana av ärendehanteringssystem samt kunskaper i engelska.

Kunskaper i fler språk än svenska och engelska ses som meriterande. Meriterande är även arbetslivserfarenhet från medieområdet, erfarenhet av att vara föredragande för nämnd eller liknande samt erfarenhet av ärendehanteringssystemet Public 360.

Som person är du snabb, initiativrik och resultatinriktad, med analytisk höjd och förmåga att se helheter. Du är noggrann, med en stark ansvarskänsla och ett gott omdöme. Du är självständig och flexibel i ditt arbetssätt, samtidigt som du har en utåtriktad läggning, är lösningsorienterad samt har lätt för samarbete. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

I denna rekrytering av handläggare samarbetar Myndigheten för press, radio och tv med Experis.
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Ellen Engström, 08 4027427, ellen.engstrom@se.experis.com

Övriga kontakter: Anneli Thunholm, Myndigheten för press, radio och tv, 08-580 070 08

Varmt välkommen med din ansökan!