Stjärna inom internationell press

Det här jobbet är hämtat från Arbetsförmedlingen, rekryteringen utförs inte av Manpower

Placering: 
Helsingborg
Bransch: 
Ekonomi, Finans, Försäkring, Kontor, Administration, Kundtjänstarbeten, HR, juridik
Antal tjänster: 
1
Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.

Stadsledningsförvaltningen har cirka 400 medarbetare och leds av vår biträdande stadsdirektör. För att kunna utföra vårt uppdrag är vi organiserade i sju avdelningar. Vår förvaltning har ett viktigt och spännande uppdrag där vi finns till för andra – för kollegor, andra förvaltningar, helsingborgaren och företagen, för att nämna några. Stadsledningsförvaltningen ska:
• leda, utveckla och samordna kommunens verksamhet inom övergripande och gemensamma områden.
• erbjuda tjänster och produkter som efterfrågas av kommunstyrelsen, förvaltningar och bolag, inklusive gemensamma funktioner som riktar sig direkt till helsingborgarna.
• i samverkan med externa parter skapa förutsättningar för en positiv utveckling av Helsingborg. Om kommunikationsavdelningen
Kommunikationsavdelningen på Stadsledningsförvaltningen har ansvar att utveckla och samordna koncernens övergripande kommunikations- och varumärkesarbete. Målbilden för kommunikation och marknadsföring genomsyrar allt vi gör för vi menar att i Helsingborg är kommunikation och marknadsföring en drivande faktor till att staden är och upplevs som innovativ, modig och kreativ. För att nå målbilden testar och utvecklar vi kommunikationen och marknadsföringen hela tiden. Vi testar, gör och lär. Och sen tar vi nästa steg.

På avdelningen jobbar ca 30 dedikerade och professionella medarbetare som hela tiden har fokus på de vi är till för: helsingborgarna. Här finns allt från administratörer, kommunikatörer, grafiker, filmare, strateger och projektledare.

Om jobbet 
Behovet av att arbeta med internationell press och media blir allt större för Helsingborgs stad. Vi tar en allt större roll i den internationella kontexten och har ett antal stora utvecklingssatsningar som röner internationellt intresse, inte minst satsningen på H22. Vi har också stora ambitioner till att attrahera besökare/näringsliv/nya Helsingborgare och där den internationella press- och mediedimensionen spelar en viktig roll tillsammans med annat public relations och marknadsföringsarbete.

Därför söker vi dig som är en inspirerande stjärna med relevant kompetens som får driva och utveckla detta arbete tillsammans med oss på avdelningen. Du kommer att jobba tillsammans i ett team med kompetenser inom andra relevanta kommunikationsområden för att sätta riktningen framåt.

Du kommer att:


• Ta fram och genomföra press- och mediestrategi kopplat till identifierade nyckelmarknader och segment.
• Självständigt identifiera möjligheter till och genomföra riktade aktiviteter till identifierade målgrupper och segment.
• Ansvara för mottagande och vara behjälplig till internationell press som vill besöka Helsingborg, samt hantera medieförfrågningar från internationell press.
• Skriva pressreleaser och utskick, samt mäta, följa upp och analysera genomslaget av pressarbetet.
• Medieträna, formulera budskap åt och stötta talespersoner i internationella mediefrågor.
• Arbeta med helhetsgrepp kring hela det internationella medielandskapet. Dvs inte bara dagspress utan också livsstilsmagasin, digitala dimensioner, samt branschtidningar.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har bred och dokumenterad erfarenhet av press- och mediearbete – gärna kopplat till kampanjarbete. Har du jobbat inom politiskt styrda organisationer och även med erfarenhet av att arbeta med större företags pressarbete är det ett plus.

Inte helt överraskande måste du ha god förmåga att arbeta både i skrift och i tal i engelska språket, men kunskap i flera stora europeiska språk är ett stort plus.

Du måste:


• vara väl insatt i de olika internationella marknadernas/presslandskapens komplexitet, ständiga förändringar och olikheter.
• ha förmåga att förstå de lokala medielandskapens specifika förutsättningar.
• ha kunskap i sociala mediers möjligheter och utmaningar.

Formella kompetenskrav:


• Akademisk examen inom journalistik, pr eller annan inriktning som anses vara likvärdig.
• Minst 5 års arbetslivserfarenhet.
• Bevisad erfarenhet av att kommunicera på engelska på mycket hög nivå.

Övrig information
Urval sker efter sista ansökningsdag. Intervjuer planeras att genomföras med start vecka 50, men komma att i huvudsak genomföras i början på 2021.

Sista ansökningsdag: 2020-11-29

Anställningsform: Tillsvidareanställning 

Omfattning: Heltid, 100%

Tillträdesdatum: Tillträde omgående 

Antal tjänster: 1

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddad identitet ska kontakta kontaktpersonen i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.

Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.