Registrator

Det här jobbet är hämtat från Arbetsförmedlingen, rekryteringen utförs inte av Manpower

Placering: 
Solna
Bransch: 
Ekonomi, Finans, Försäkring, Kontor, Administration, Kundtjänstarbeten, HR, juridik
Antal tjänster: 
1
Rymdstyrelsen är en expertmyndighet under Utbildningsdepartementet med ansvar för statligt finansierad nationell och internationell rymdverksamhet i Sverige vad gäller forskning och utveckling. Rymdstyrelsen är Sveriges kontaktorgan för internationellt rymdsamarbete. I Rymdstyrelsens uppdrag ingår också att inspirera unga att studera naturvetenskap och teknik.

(Tjänsten har tidigare varit utlyst med dnr 135/19. Ny skrivning i denna annons i avsnittet Kvalifikationer.)

Om jobbet

Är du en kunnig och trygg registrator som gillar att bidra till utveckling i din yrkesroll? Lockas du av att arbeta i en förvaltningsmyndighet som präglas av såväl expertkunnande som internationellt samarbete? Då kan detta vara tjänsten för dig.

Rymdstyrelsen söker nu en efterträdare till vår nuvarande registrator som går i pension i slutet av året.

Som ensam registrator hos oss har du det praktiska ansvaret för myndighetens registratur. Det innebär att du har en självständig roll i en liten myndighet med korta besluts- och samarbetsvägar till ledning och kollegor. Stabschefen är ditt stöd och bollplank i registraturverksamheten.

Rymdstyrelsen använder idag diarieföringssystemet Acta (Platina-baserat) och planerar för en övergång i närtid till ett digitalt ansöknings- och ärendehanteringssystem. Som registrator kommer du att ha en central roll i det utvecklings- och förändringsarbetet, och bl.a. arbeta nära övriga kollegor.

Organisatoriskt är tjänsten placerad i Rymdstyrelsens stab och underställd stabschefen, som också är arkivansvarig. På myndigheten arbetar idag 21 medarbetare.

Arbetsuppgifter

Du ansvarar för grundläggande registratorsuppgifter, såsom posthantering, diarieföring/registrering och att besvara rutinartade förfrågningar. Du är trygg i hur du ska diarieföra så att både lagkrav och verksamhetens behov uppfylls. Du verkar för god diarieföring på myndigheten genom att exempelvis stötta och ge råd till ledningen och medarbetarna i registraturfrågor. I din roll ingår därmed även att bevaka relevanta lagar och föreskrifter samt proaktivt arbeta för efterlevnad av dessa. Du bevakar därtill vilka behov av arkivstöd som kan uppstå i myndigheten och utför viss systemadministration av diarieföringssystemet.

Rymdstyrelsen är en liten myndighet vilket innebär att våra medarbetare behöver vara beredda att hjälpa till där behov uppstår, i stort som smått. Myndighetens verksamhetsstöd finns samlat i staben som tillämpar ett tvärfunktionellt arbetssätt. Tjänsten som registrator kommer till viss del omfatta andra förekommande arbetsuppgifter inom stabens verksamhetsområden, t.ex. inom personaladministrationen.

Kvalifikationer

Du är diplomerad registrator eller har annan utbildning som vi bedömer likvärdig, och har minst tre års erfarenhet av registratorsarbete i svensk myndighet eller annan offentlig verksamhet. Du har goda kunskaper om de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet, bl.a. tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen, arkivlagen och förvaltningslagen. Du har god datorvana med grundläggande kunskaper i MS Office och Adobe Acrobat.

Vi vill att du har goda kunskaper om arbete i ärendehanteringssystem. För myndighetens planerade övergång till ett digitalt ansöknings- och ärendehanteringssystem ser vi det som meriterande om du har intresse för eller erfarenhet av liknande utvecklingsarbete. Erfarenhet av arbete i Platina-miljö och dokumenthanteringssystem, t.ex. SharePoint, är också meriterande. Det är även meriterande med utbildning inom arkivvetenskap eller motsvarande, eller erfarenhet av praktiskt arkivarbete.

Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, liksom god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. För att kunna utföra uppgifterna som registrator på Rymdstyrelsen behöver du ha mycket god administrativ och organisationsförmåga, vara omdömesgill samt säker och trygg i din yrkesroll. Du kommer att ha ett nära samarbete med medarbetarna på myndigheten, och även många kontakter med aktörer inom Rymdstyrelsens verksamhetsområde, och det är därför viktigt att du har mycket god samarbetsförmåga. Eftersom Rymdstyrelsen är en mindre myndighet krävs det också att du klarar av att arbeta självständigt och på egen hand planera ditt arbete. Vi tror att du trivs mycket bra i din yrkesroll och tar dig an den med en positiv attityd, utvecklingslust och driv.

Svenskt medborgarskap krävs eftersom anställningen är placerad i säkerhetsklass.

Vi erbjuder dig

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Sex månaders provanställning kommer att tillämpas. Tillträde under senhösten, helst senast den 1 november 2019.

Kontakta oss:
Sofia Strand, stabschef, 08-40 90 77 94
Carina Dahlgren, registrator, 08-40 90 77 84
Johan Köhler, Saco-S, 08-40 90 77 93
Tobias Edman, Saco-S, 08-40 90 77 80

ST-medlemmar representeras hos oss för närvarande centralt av ST-förbundet. Sacos företrädare kan också kontaktas om frågor som rör lokala förhållanden, även av medlemmar ur andra fackförbund.

Rymdstyrelsen är en expertmyndighet under Utbildningsdepartementet med ansvar för statligt finansierad nationell och internationell rymdverksamhet i Sverige vad gäller forskning och utveckling. Rymdstyrelsen är Sveriges kontaktorgan för internationellt rymdsamarbete. I Rymdstyrelsens uppdrag ingår också att inspirera unga att studera naturvetenskap och teknik.

Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring inför denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.