Redovisningsansvarig till Egnahemsbolaget, Göteborg

Det här jobbet är hämtat från Arbetsförmedlingen, rekryteringen utförs inte av Manpower

Placering: 
Göteborg
Bransch: 
Ekonomi, Finans, Försäkring, Kontor, Administration, Kundtjänstarbeten, HR, juridik
Antal tjänster: 
1
Egnahemsbolaget (Göteborgs Egnahems AB) startade 1933 som Småstugebyrån med uppdraget att göra småhus tillgängliga för en bredare allmänhet i Göteborg. Vi är en del av Framtidenkoncernen – en fastighetskoncern som ingår i Göteborgs Stad och är en av landets största fastighetsägare. Vårt uppdrag är att bygga bostäder (äganderätter och bostadsrätter) för göteborgare i alla stadsdelar. Vi tar ett särskilt ansvar för stadsdelar med ensidiga upplåtelseformer. Vi deltar i kommunens gemensamma byggprocess. Sedan starten har vi byggt närmare 10.000 bostäder över i stort sett hela Göteborg. Kontoret ligger i Hisings Backa och vi är ca 37 medarbetare.

På Egnahemsbolaget har vi lyxen att känna meningsfullhet i vårt jobb, varje dag. Vårt långsiktiga mål är att bidra till minskade klyftor, ett mer jämlikt Göteborg och i förlängningen ett bättre samhälle. Att vi bygger i såväl uppgång som nedgång är också något som gör jobbet här extra meningsfullt. Tillsammans har vi lagt ett stort engagemang på att formulera vår värdegrund. Våra värderingar – tillit, lagarbete, kundfokus och affärsmässighet – är ledstjärnor i vårt arbete och präglar vår företagskultur.

Vi söker dig som delar våra värderingar och vill förstärka vår ekonomigrupp som Redovisningsansvarig.

Tjänsten

Tjänsten är nyinrättad och det finns stora möjligheter att påverka utformningen. Du ansvarar för redovisningsprocessen och hanterar och säkerställer att regelverk samt riktlinjer följs. Du arbetar framåtriktat för att utveckla, implementera och förvalta bolagets processer och rutiner inom området. Du har ett nära samarbete med redovisningsekonom och controller och rapporterar till Ekonomichef. I rollen ingår också att vara representant för bolaget i koncernens samverkansgrupp för redovisningsansvariga. Du kommer därigenom att samarbeta med övriga kollegor som har liknande arbetsuppgifter i koncernen.

Huvudsakliga ansvarsområden:

• Månadsbokslut, årsbokslut, skatter, deklarationer och rapportering
• Likviditetsrapporter
• Ansvarig för processen kring årsredovisning
• Utveckla processer, rutiner och flöden
• Operativt arbeta med bokföring och avstämningar
• Kontaktperson revisorer, banker och myndigheter

Kvalifikationer

Vi söker dig som har högskoleutbildning inom ekonomi alternativt eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller redovisning och flera års erfarenhet inom relevant område som bedöms likvärdigt. Du har jobbat som redovisningssansvarig eller inom kvalificerad redovisning minst 3 år. Bakgrund inom revison och offentlig verksamhet ser vi som positivt. Du har god förståelse för affärssystem, gärna erfarenhet från Agresso och mycket goda kunskaper i Excel.

För att lyckas i tjänsten behöver du vara noggrann och strukturerad. Du tar initiativ och driver frågor framåt. Du trivs att samarbeta med andra och är pedagogisk. Med din prestigelöshet och flexibilitet ingår du gärna i ett team som backar upp varandra och ser det som självklart att stötta där det behövs för att nå gemensamma mål.

Ansökan

I den här processen samarbetar Egnahemsbolaget med Jerrie. Urval och intervjuer sker löpande så ansök gärna så snart som möjligt, men senast den 17 januari. Har du några frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Helena Bruman from. 11/1 på 0735–405262 eller helena.bruman@jerrie.se.

Framtidenkoncernen arbetar för att erbjuda ett hållbart arbetsliv och vara en inkluderande arbetsplats där människors olikheter tas tillvara, där medarbetare ska känna en hög grad av tillhörighet och där alla kan vara sig själva. Som ett steg i att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen gör vi en bakgrundskontroll på slutkandidat.
Sista ansökningsdag
2021-01-17