Kommunikatör med inriktning webb

Det här jobbet är hämtat från Arbetsförmedlingen, rekryteringen utförs inte av Manpower

Placering: 
Karlskrona
Bransch: 
Ekonomi, Finans, Försäkring, Kontor, Administration, Kundtjänstarbeten, HR, juridik
Antal tjänster: 
1
I Region Blekinge bidrar du till den bästa livsmiljön för hållbar tillväxt och god hälsa. Glädjen och tillfredställelsen i att invånare och patienter får högre livskvalitet är en stark kraft som gör det meningsfullt att gå till jobbet. Dessutom är Blekinge en pärla som boende- och livsmiljö. Därmed kan du både göra gott och leva gott. För att livet är viktigt.

Vår värdegrund vilar på tre ledstjärnor: engagemang, samarbete och kvalitet.

Vi har nu börjat det stora arbetet med att forma framtidens hälso- och sjukvård i Blekinge. Under en tio-års period kommer vi att bygga nya lokaler och utveckla arbetssätt och teknik för att kunna möta framtidens behov av vård och omsorg. Det är en spännande utvecklingsresa som du också kommer att få vara en del av.

Arbetet med att främja hälsa och ge vård till Blekinges invånare leds av regiondirektören. Till sin närmaste hjälp har regiondirektören en stab som på ett övergripande plan leder, stödjer, utvecklar och följer upp regionens verksamhet. Staben ger också stöd till regionens politiska ledning.

Kommunikationsenheten ingår i regionstaben. Enheten har ett regionövergripande ansvar för att skapa förutsättningar för intern och extern kommunikation. På kommunikationsenheten finns idag 12 heltidstjänster.

Kommunikationsenheten har följande verksamhetsområden:

Kommunikationsstrategi
Webb och sociala medier
Media
Informationsproduktion
Kriskommunikation

En av våra webbredaktörer kommer snart att vara föräldraledig och under hennes ledighet söker vi nu en vikarie.

ARBETSUPPGIFTER
Som webbredaktör är du en del av vårt webbteam. Webbteamet har det övergripande ansvaret för att förvalta och utveckla våra webbplatser. Här ingår Region Blekinges intranät som är vår viktigaste interna informationskanal. Intranätet lanserades för cirka tre år sedan och vårt mål är att successivt förbättra det utifrån användarnas behov. Att intranätet har en stor betydelse för våra medarbetare har blivit tydligt under pandemin, därför är förbättringar en prioriterad uppgift för oss. Vi har också relativt nyligen gjort en omfattande användarundersökning som hjälper oss att göra rätt förbättringar. Här är du som webbredaktör en nyckelperson och du arbetar både operativt och strategiskt tillsammans med dina kollegor i webbteamet. Ditt främsta fokus är att utveckla innehåll och struktur.

Region Blekinge har också ett antal externa webbplatser och sociala medier som webbteamet har det övergripande ansvaret för. Som webbredaktör arbetar du både strategiskt och operativt, men med tyngdpunkt på det operativa arbetet. I dina arbetsuppgifter ingår även att stödja alla de webbpublicister som finns i Region Blekinge. Det innebär både daglig support men också utbildningsinsatser för att stärka webbpublicisternas kompetens. Region Blekinge är aktiva i sociala medier. Alla medarbetare på kommunikationsenheten är med och publicerar innehåll i våra sociala medier, men webbteamet har det övergripande ansvaret för planering och genomförande.

Även om ditt primära fokus är digital kommunikation, är det viktigt att ha en helhetssyn i varje uppdrag, det vill säga att kunna göra en bredare planering utifrån målgruppens behov.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som vill vara med och driva Region Blekinges webbutveckling framåt. Eftersom vi är en stödfunktion är det viktigt att du är lyhörd, lösningsinriktad och flexibel samtidigt som du har en förmåga att vägleda och prioritera när det behövs. Du gillar att arbeta i digitala kanaler, både i text, ord, bild och rörlig media.

I ditt arbete kommer du att ha kontakt med olika samarbetspartner och det är därför viktigt att du har hög social kompetens och en förmåga att skapa goda relationer. Som person är du kommunikativ, engagerad och drivande. Du gillar att samarbeta med andra människor men är också van vid att arbeta självständigt. Du är målinriktad, strukturerad och van vid att arbeta mot deadlines.

Vi är ett förhållandevis litet team. Hos oss är det självklart att hjälpas åt beroende på vad situationen kräver. Därför kan det bli aktuellt med andra arbetsuppgifter om behov uppstår.

Du har en högskoleutbildning med inriktning mot media och kommunikation eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har mycket goda kunskaper om sociala medier och webbaserad kommunikation. Du har erfarenhet av att ta fram innehåll som rörlig bild och foto till digitala kanaler. Vidare har du mycket goda kunskaper i svenska språket samt god förmåga för att skriva för webben. Du har också goda kunskaper i Officepaketet och photoshop.

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av webbaserad kommunikation eller ha arbetat i Episerver, Sitevision och Sharepoint. Vidare är det meriterande om du har:

- Kunskaper om tillgänglighet på webben och lagen om tillgänglighet till digital offentlig service
- Erfarenhet av att använda statistikverktyget Google analytics
- Kunskaper om klarspråk
- Erfarenhet av att arbeta med rörliga medier
- God teknisk förståelse för webb och andra digitala kommunikationskanaler
- Erfarenhet av att ha arbetat i Indesign och Acrobat

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan! Tack för att du ansöker via länken i annonsen.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.