Berätta lite om din utbildningsbakgrund.
– Jag har jobbat i butik i många år men kände att jag ville ta mig vidare, så jag tog tillfälle i akt när jag en kväll satt och letade utbildningar online, och jag såg en utbildning som heter ”Digital Marknadsförare” via Stockholms Internationella Handelsskola som intresserade mig. Jag har tidigare varit inne på att plugga ekonomi för att via den vägen komma in i marknadsföringen, men när jag hittade denna utbildning kände jag att den var mer ”on point” då utbildningen är mer praktisk med till exempel två praktikperioder, och är mer nischad mot marknadsföring. Och jag är väldigt tacksam att jag gick den vägen!
Vad fick du med dig från studierna som du kan dra nytta av i yrkeslivet?
– Praktikperioderna var väldigt viktiga för mig. Där fick jag möjlighet att utvidga mitt nätverk och känna av inom vilken gren av marknadsföring jag ville jobba efter examen. Sen var det häftigt att se att man faktiskt lärt sig saker som nyttjas på arbetsplatsen, vilket gav ett bra självförtroende för framtiden.
När och hur började din resa på Manpower?
– Jag sökte tjänsten som konsult hos Manpower en månad efter min examen, och allt gick väldigt fort fram till att jag fick den. Jag har aldrig varit med om en så snabb rekryteringsprocess som denna.
– Till en början tvekade jag lite på att vara konsult, då jag är en trygghetssökande person som tänkte att det skulle vara skönare att veta att man har en fast anställning. Men det jag inte visste då var ju vilka fördelar en konsulttjänst ger. Man får möjlighet att testa på liknande tjänster på olika företag, man lär känna ett stort kontaktnät samt att man alltid har en konsultchef som backar en. Skulle det vara så att ett uppdrag tar slut, vet man att det står en kompetent Konsultchef bakom en som gör allt i sin väg för att hitta ett liknande uppdrag. Jag tror att en konsulttjänst är en fördel speciellt när du är ny i branschen för att kunna lära sig så mycket som möjligt på kort tid, vilket skapar en flexibilitet.
– Jag har vuxit i min roll under min tid på Manpower och i augusti 2020 fick jag en intern tjänst som Marketing Communication Specialist, där jag fått lite nya ansvarsområden, vilket är jätteroligt! Visar man sin nyfikenhet och en vilja att lära sig så kan man gå långt inom ManpowerGroup.
Hur skulle du beskriva arbetskulturen på Manpower?
– Jag möttes av en respektfull, nytänkande och kunnig koncern som lyssnar och värderar de anställdas åsikter oavsett kön och ålder. Jag kände mig snabbt välkomnad och med i gänget. Jag fick direkt delta i olika projekt och min röst var hörd. Och wow vilka kompetenser jag är omringad av idag, jag lär mig nya saker hela tiden!
Vad ser du för utmaningar med att jobba på Manpower?
– Det gäller att vara flexibel och att snabbt kunna ställa om, detta är en utmaning de flesta ser inom marknadsföringsbranschen. Man kan tänka sig att man har koll på vad man ska göra under morgonen av arbetsdagen, men rätt som det är kommer det in ett projekt eller uppdrag som behövs tas an direkt. Men utifrån det blir man flexibel, stresstålig, och bra på att ställa om.
Vad drömmer du om att göra i framtiden?
– Jag drömmer om en fortsatt karriär inom marknadsföring där jag känner att jag utvecklas hela tiden. Jag stormtrivs på ManpowerGroup, så jag ser mig själv vara kvar länge.
Producerat av WeStudents
Skribent: Robin Andersson
Fotograf: Rickard L. Eriksson