Nellie Tillå och Klara Hartler hade nyligen lämnat gymnasiet när de sökte varsin tjänst i Telenors kundtjänst som konsulter via Manpower. Klara hade arbetat deltid som avdelningsassistent på barnakuten på Karolinska sjukhuset i Solna och Nellie hade haft flera olika deltidsjobb, bland annat på ICA och i kundtjänst. Båda lockades av möjligheten att utvecklas i ett stort bolag.
Kort efter att de skickat in sina ansökningar blev de kontaktade av Manpower för en första avstämning och sedan kallades de till intervju hos Telenor.
– Allt gick väldigt smidigt. Jag fick mycket information och kände mig taggad från start, berättar Nellie.
”Jag kände mig trygg från start”
Innan de tog sina första kundtjänstsamtal fick de en gedigen introduktion och utbildning där de lärde sig allt de behövde kunna – från kunskap om teknik och bredband till kundbemötande och sälj.
– Jag kunde ingenting om bredband när jag började, men utbildningen gjorde att jag kände mig trygg när jag tog mitt första samtal, säger Klara.
Dessutom fick de stort stöd av sina teamledare och Manpowers konsultchef.
– Det var tydligt vad som förväntades av mig och jag fick stöd hela vägen. Det gjorde att jag kände mig trygg från start, säger Nellie.
Tydliga mål sporrar
Medarbetarna på Telenors kundtjänst arbetar målinriktat och utvärderas efter olika nyckeltal – exempelvis kundnöjdhet, försäljning och samtalstid. Både Klara och Nellie beskriver detta som något positivt.
– Jag gillar att ha tydliga mål att sträva efter och vi får hjälp av våra säljcoacher. Det blir något att kämpa för – en drivkraft, säger Klara.
– Det är tydligt vad som förväntas, vad jag gör bra och vad jag behöver jobba med. Och man blir glad av att klara ett mål, det stärker en, säger Nellie.
Karriärresan fick en raketstart
Redan efter en månad fick Klara utökat förtroende, då hon blev fadder åt nya kollegor. Och efter sex månader blev hon fast anställd på Telenor. Idag har hon rollen Junior Trainer, vilket innebär att hon stöttar i utbildningarna och ansvarar för faddring och onboarding. Dessutom har hon varit med i ett projekt kopplat till utveckling av den nya telefoniväxeln.
– Jag har utvecklats mycket som person och får lära mig nya saker. I gymnasiet tyckte jag att det var jobbigt att prata inför större grupper. Nu håller jag i utbildningar för 15–20 personer. Jag får komma till en arbetsplats där jag trivs och det finns folk som vill att jag ska lyckas. Min chef på Telenor vill att vi ska växa inom företaget, säger Klara.
Även Nellie fick snabbt förtroendet att vara fadder för nya kollegor och blev fast anställd efter sex månader. Under hösten fick hon en ny roll som säljcoach.
– Jag har lärt mig väldigt mycket om mig själv och hur det funkar i arbetslivet. Dessutom har jag lärt mig hur man hanterar olika människor och hur man ger coachning på rätt sätt, säger hon.
Stark gemenskap och många möjligheter
Båda Klara och Nellie beskriver en stark sammanhållning på Telenor.
– Jag trodde att det skulle vara ett vanligt jobb där man gör sitt och går hem, men jag upplever det som att vi har väldigt bra kultur och sammanhållning, säger Klara.
– Det är härlig energi och en väldigt bra gemenskap, säger Nellie.
– Jag uppskattar också att det finns många möjligheter. Om man visar man att man vill så kan man få testa på allt möjligt, säger Klara.
”Man kan så mycket mer än man tror”
Det finns flera fördelar med att börja som inhyrd konsult, tycker både Klara och Nellie.
– Man får stöd från både Manpower och Telenor, vilket är skönt när man är ny och inte har full koll på allt, säger Nellie.
– Som konsult får man prova på rollen och känna om det är rätt. Annars finns många möjligheter att gå vidare, säger Klara.
Vad vill ni säga till någon som funderar på att söka en tjänst hos Telenor via Manpower?
– Sök! säger de båda.
– Du kommer trivas bra. Det är en bra kultur och bra gemenskap, säger Klara.
– Det är en rolig arbetsplats, man möts av en jättehärlig energi, säger Nellie.
– I början tyckte jag att det kändes svårt, men man lär sig vartefter och kan så mycket mer än man tror, säger Klara.
”Se jobbet som en möjlighet att växa”
Vilka egenskaper behöver man för att trivas och lyckas i rollen?
– Man behöver ta ansvar för sitt arbete, ha viljan och rätt inställning – vara taggad på att komma hit och göra sitt bästa, säger Nellie.
– Man måste vara driven som person och se jobbet som en möjlighet att växa i företaget, inte bara gå till jobbet, ta samtal och gå hem. Om man har ett tydligt mål kan man få möjlighet att göra det man vill göra, säger Klara.
Vill du också få möjlighet göra en karriärresa hos Telenor? Se lediga tjänster här.
Läs mer om andra möjligheter med Manpower och hur det är att jobba som konsult?






