Finansinspektionen söker systemförvaltare/Business Analyst
Det här jobbet är hämtat från Arbetsförmedlingen, rekryteringen utförs inte av Manpower
- Inlagd: november 27, 2025
- Yrkesområde: IT, Data
- Ansök senast : december 10, 2025
- Antal tjänster : 1
Är du intresserad av att arbeta med systemförvaltning och utveckling inom finansområdet? Sök det här jobbet hos oss på Finansinspektionen (FI)!
Om jobbet
Som systemförvaltare/Business Analyst på enheten Verksamhet och förvaltning inom avdelningen Systemutveckling på verksamhetsområde It arbetar du tillsammans med andra kollegor och ansvarar för förvaltning och nyutveckling av FI:s institutregister, företagsregister och vårt it-stöd för tillståndshantering där prospekt initialt är en viktig del. Ditt fokus är att bidra med verksamhetsperspektivet men du förutsätts även ha viss kunskap om de tekniska delarna.
I rollen ingår att ta fram och hålla i internutbildningar för systemen för att säkerställa en god kunskapsnivå brett i organisationen. Du har ett nära samarbete med assistenter, jurister och systemutvecklare för att säkerställa att behov realiseras på bästa sätt. Som medarbetare på avdelningen ingår att delta i verksamhetsutveckling bland annat genom att ta fram process- och rutinbeskrivningar. Rollen innebär arbete med exempelvis kravanalyser, test och testledning. Du samarbetar även nära kravanalytiker, produktägare och verksamhetsområde It samt internt och externt stöd till verksamheten.
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som
• har erfarenhet av att ta fram och hantera krav för systemstöd för ärendehantering och/eller verksamhetsprocesser eller annan erfarenhet som kan anses likvärdig, speciellt inom myndighet
• har flera års arbetserfarenhet av systemförvaltning, som Business Analyst eller närliggande uppgifter, alternativt med andra tekniska system för registrering av information eller ärenden
• har kunskap om Processmodellering och Informationsmodellering
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du
• har erfarenhet av ärendehanteringssystem
• har arbetat på myndighet
• har erfarenhet av kravhantering och/eller registrering
• har arbetat med Pega eller Platina
• har erfarenhet av MS Dynamics eller annat CRM-system
• har en förmåga att översätta verksamhetens behov kring prospekt i processflöden
• har erfarenhet av systemförvaltning
• har erfarenhet av tillståndshantering inom finansiell sektor, speciellt inom prospekthantering
• har kunskap om Scaled Agile Framework
• har kunskap om UX.
Om dig
I det här jobbet behöver du
• bidra till ett gott samarbete
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• kommunicera tydligt med olika målgrupper
• ta egna initiativ.
Om oss
Finansinspektionen (FI) bidrar till ett stabilt finansiellt system, välfungerande marknader, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.
På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans. För mer information om vår organisation: https://www.fi.se/sv/om-fi/organisation/
Bra att veta
Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.
Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetspsykologiska tester kan ingå i rekryteringsprocessen.
På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder: https://www.fi.se/sv/om-fi/arbeta-pa-fi/vi-erbjuder/https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/
En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.
Sök jobbet
Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv och relevanta intyg eller examensbevis.
Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.
Anställningsform: Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Omfattning: Heltid
Kontaktperson: Ann-Sofie Andersson, Enhetschef, 08-408 98821
Sista ansökningsdag: 2025-12-10