”Därför blev jag chaufför – och här är fördelarna”

50 000 yrkeschaufförer saknas i Sverige inom de närmsta åren. Fredrik Ekholm är konsult hos Manpower och arbetar som chaufför hos en stor kund i fordonsindustrin. Något som han trivs med, varje dag: ”Det är ett fritt yrke där man samtidigt behöver ta ansvar”, säger han.
Fördelar med att jobba som chaufför
Bristen på lastbilschaufförer i Sverige är påtaglig. Enligt Transportarbetareförbundet saknas 50 000 chaufförer inom de närmsta åren och konsekvenserna kan bli märkbara för såväl samhället, ända ner på konsumentled, om inte fler chaufförer utbildas. Lastbilschaufför kan man bli via gymnasieutbildning, kommunal utbildning eller via Arbetsförmedlingen. 

Fredrik Ekholm, 40, arbetar som chaufför och fick själv sin utbildning under gymnasiet. Han har inte ångrat sitt yrkesval. Sedan 11 år tillbaka är han fast anställd via Manpower, med uppdrag hos en stor kund inom fordonsindustrin. 

– Det finns en stor frihet i det här jobbet och det finns utrymme för många egna initiativ. Som chaufför jobbar man mycket själv och det ska man trivas med. Jag gillar det, säger han. 

Arbetspassen kan sträcka sig från fyra till sex dagar och körningarna går i stora delar av Europa. Som chaufför är det också en fördel att vara problemlösare. 

– Det gäller att planera körningen för att komma fram på bästa sätt och ibland behöver man tänka om, gillar man grupparbete ska man nog inte satsa på det här yrket, skrattar han. 

Transportbranschen beskriver Fredrik Ekholm som bred, att ha djupa motorkunskaper är inte alltid ett krav. 

– Det kan vara allt från linjekörning från punkt a till punkt b till transporter av livsmedel och maskiner. Ibland förväntas man lösa enklare reparationer men på min arbetsplats går allt sådant centralt, så det kan variera beroende på arbetsplats, säger han. 

Förutom friheten och de längre ledigheterna jobbet innebär, lyfter Fredrik också sin och kollegornas samhällsviktiga funktion. Något han tror att många inte tänker på. 

¬– Många kanske tycker att lastbilar mest är i vägen, men utan oss hade det mesta stannat. Funkar inte logistiken stannar allt och många som möter en lastbil på vägarna tänker inte på att den fraktar något viktigt, säger han.

Bli chaufför hos Manpower!
Som anställd via Manpower finns också en stor trygghet. Manpower är en stor arbetsgivare och anställningen regleras av kollektivavtal. Dessutom finns garanti för att du inte behöver gå in på lägstalön, utan som konsult får du en genomsnittlig lön utifrån vad andra på arbetsplatsen med samma kompetenser får. Förmåner som till exempel friskvårdsbidrag och försäkringar ingår också.  


Intresserad? Sök bland alla våra lediga jobb som chaufför.