Hög personalomsättning – en ny verklighet
Att unga medarbetare, särskilt från Gen Z, byter jobb ofta är inte längre ett undantag – det är normen. Enligt ManpowerGroup planerar en av tre arbetare att lämna sitt jobb inom sex månader. Samtidigt känner bara 32 % att deras chef bryr sig om deras karriärutveckling.
Gen Z’s värderingar, krav och förväntningar på sitt första jobb, arbetsgivare och start i arbetslivet kräver nya lösningar och innovativa strategier på många arbetsplatser. Särskilt drabbade är arbetsplatser som normalt anställer många unga, företag som erbjuder instegsjobb utan längre yrkeserfarenhet. Många av Manpowers kunder inom service, tillverkning och logistik kan bekräfta den ökande personalomsättningen kopplat till att Gen Z anlänt till arbetslivet.
Gen Z vill ha mer – men alla företag kan inte leverera direkt
Gen Z söker (med all rätt) meningsfulla arbetsuppgifter, personlig utveckling och en rättvis och marknadsmässig ersättning. I Sverige är de senare förväntningarna sällan det huvudsakliga problemet, utan snarare förväntan på utveckling och meningsfullhet. Alla krav är fullt rimliga och viktiga mål att eftersträva för alla arbetsgivare – men de är inte alltid möjliga att på kort sikt uppnå hos alla Manpowers omtyckta kunder.
Våra kunder är alltid en del i en längre kedja som förväntas leverera värde till slutkunden av varan eller tjänsten. Att inom några år skifta ovanstående traditionella flöde och fokus till ett synsätt där även anställda ska ha meningsfulla uppgifter och få personlig utveckling är utmanande i flera branscher, men inte omöjligt. Att arbetsgivare tydligare anstränger sig för att Gen Z tydliga önskemål är vägen till långsiktig utveckling för företag och organisationer. Kampen om de bästa kandidaterna och kollegorna har redan börjat!
En smart lösning: bemanning som en del av personalmixen
Genom att samarbeta med Manpower kan du skapa en flexibel modell som både växlar in och ut kompetens och arbetskraft löpande. Utifrån Gen Z’s snabba rörlighet från ett jobb till ett annat kan du förslagsvis hyra in en del av ditt team under 3 – 6 månader och ta beslut kring fortsatt anställning först efter en period tillsammans. Det ger dig möjlighet att anställa de medarbetare som stortrivs och vill utvecklas direkt hos er, samtidigt som Manpower hjälper andra vidare till nya uppdrag. Parallellt med ovan fyller vi som bemanningsföretag på din pool med nya hel- eller deltidsanställda konsulter.
Som arbetsgivare, chef och teamledare kan du minimera tiden du lägger på annonsering, första urval, bakgrundskontroller, referenstagning, intervjuer och anställning. Det ger er mer tid till att fokusera på att utveckla och vara en bra chef och ledare till de medarbetare som verkligen är ombord och vill utvecklas ihop med er.
Resultat: stabilitet, flexibilitet och fokus
Den här modellen ger flera fördelar:
- Minskad risk vid nyanställningar, Manpower är din partner i alla delar.
- Med upparbetade kandidatkanaler och expertis hittar vi fler kandidater vilket ger en bättre matchning, det minskar tid till introduktion och onboarding.
- Mer tid, energi och engagemang för de nya kollegor som valt dig och ditt team.
- En plan för konsulter (och medarbetare) som vill vidare – och låg risk för dig.
Långsiktigt mål: utveckla och behålla
Naturligtvis bör alla arbetsgivare sträva efter att skapa meningsfulla jobb och utvecklingsmöjligheter för alla. På Manpower har vi många gånger imponerats över hur våra kunder och uppdragsgivare gått från att se konsulter (och även interna medarbetare) som en tillfällig och kostsam resurs till en central del av deras konkurrenskraft och strategiska överlevnad. Varje år övergår 40 - 50% av Manpowers konsulter från att vara inhyrda konsulter till anställda direkt hos våra fantastiska kunder.
Låt Manpower med sin spetskompetens inom bemanning och rekrytering hjälpa dig att fokusera på att utveckla din kärnverksamhet. Med rätt partner och personalmix kan du bygga en hållbar arbetsplats – där både företaget, interna medarbetare och Gen Z konsulter växer och utvecklas tillsammans.






