Därför ska du jobba inom kundtjänst – här är fördelarna med yrket

Är du en utåtriktad person som gillar att hjälpa andra? När du arbetar inom kundtjänst blir du ofta den första kontakten med kunden och därmed företagets ansikte utåt. Det är ett socialt yrke där man möter nya människor varje dag. Här är anledningarna varför du ska jobba inom kundtjänst.
Därför ska du jobba inom kundtjänst – här är fördelarna med yrket
Som medarbetare inom kundtjänst sköter du all daglig kontakt med kunden – det kräver att du är serviceinriktad och lösningsorienterad. Yrket kommer med många fördelar, som varierande arbetsuppgifter, ett brett ansvarsområde och en perfekt språngbräda för att växa inom företaget.

 

1. Bra väg in i företaget

Att jobba inom kundtjänst är ett bra sätt att komma in på ett företag och en perfekt språngbräda för att klättra uppåt i bolaget. Du lär känna företagets kunder och produkter vilket ger bra erfarenheter att ta med sig vidare i andra roller inom organisationen. Jobb inom kundtjänst kräver dessutom oftast ingen eftergymnasial utbildning. Upplärning och eventuell intern utbildning sker på plats i samband med anställningen.

 

2. Det finns många typer av kundtjänst 

Kundtjänst kan delas upp i två olika kategorier, ingående och utgående kundtjänst samt B2B (b

usiness to business) och B2C (business to consumer). Utgående kundkontakt är när du själv tar kontakt med kunden medan ingående kundkontakt innebär att kunden själv kontaktar kundtjänsten. 

Kundtjänstrollen inom B2B innebär att man arbetar mer administrativt och med tätt samarbete mellan andra avdelningar inom företaget så som inköp, produktspecialister, säljare, lager och logistik. B2C innebär snarare många snabba samtal varje dag med kunder som har olika frågor eller söker information.

 

3. Varierande arbetsuppgifter 

Som kundtjänstmedarbetare är du, tillsammans med dina kollegor, gemensamt ansvariga för att finnas tillgängliga för företagets kunder. De huvudsakliga uppgifterna handlar om att bemöta kunder, besvara frågor, förmedla information, ta emot beställningar, ge teknisk support och sköta eventuella reklamationer. Den vanligaste kontaktvägen mellan dig och kunden är telefon, men även mejl, chatt och sociala medier är vanligt förekommande kanaler.

Kan kundtjänst vara något för dig? Yrket passar dig som både trivs i en social roll och samtidigt är bra på administrativa arbetsuppgifter. Du jobbar ofta tillsammans med många kollegor mot gemensamma mål kring kundnöjdhet, väntetider och försäljning. Att arbeta inom kundtjänst är ett eftertraktat yrke med många jobbmöjligheter och stor efterfrågan. 

Tips! Det finns många olika yrkestitlar inom kundtjänst, så bredda dina vyer och håll ögonen öppna för titlar som kundsupport, kundservice, kundkommunikatör, orderadministratör och säljstöd.

Låter det intressant? Sök bland våra lediga tjänster inom kundtjänst över hela landet.

 

Få tips att skriva ditt CV här

Få tips att skriva ditt personliga brev här

Få tips inför arbetsintervjun här